Protestantse Gemeente Boornbergum-Kortehemmen

Lezingen 2024-2025 Lezingen 2024-2025
In het winterseizoen organiseren wij drie lezingen met thema’s op het raakvlak van geloof en samenleving. De toegang is gratis voor iedereen en na afloop is er gelegenheid om verder te praten bij een hapje en een drankje. De lezingen beginnen om 19.30 uur in onze kerk.
Op 23 oktober 2024 spreekt ds. Frans-Willem Verbaas over zijn roman “Zuster Bertken”. Hij vertelt over de historische context en geloofsbeleving van de Utrechtse kluizenares die in 1511 al 54 jaar ingemetseld in een kluis leefde.
Op 12 februari 2025 houdt ds. Carola Dahmen een lezing over haar promotieonderzoek en de rol van “incarnatie” in een scheppingstheologie in de context van klimaatverandering.
Op 2 april 2025 vertelt dr. Sytze Ypma (predikant in Franeker) over de dagboeken van Etty Hillesum. Hij gaat in het bijzonder in op haar godservaring en gebedsleven.
In het voorjaar 2025 organiseren we met onze cantorij een “Willem Barnard-zangavond”. Willem Barnard was een van de belangrijkste kerklieddichters van de vorige en het begin van deze eeuw. In 2023 is een verzameluitgave van zijn liederen bij Skandalon uitgekomen “In wind en vuur”. Passend bij de tijd van het jaar gaan we op deze avond liederen van Barnard zingen. De precieze datum wordt nog bekend gemaakt.

Gemeentezondag 2024

Cantorij