Protestantse Kerk in Nederland
Protestantse Gemeente Boornbergum-Kortehemmen

Wat voor gemeente zijn wij Wat voor gemeente zijn wij

Wie zijn wij?
Onze protestantse gemeente is klein. Maar juist daarin schuilt onze kracht: we kennen een grote onderlinge verbondenheid. Daarin is er ruimte voor alle kleuren van de regenboog, voor verschillen en diversiteit van wie wij zijn, de manier waarop we in het leven staan en hoe we persoonlijk ons geloof beleven. Wij willen een gastvrije gemeente zijn, maar weten dat we gemeente-zijn met vallen en weer opstaan. Wij herkennen ons en vinden richting door het geloof in Jezus Christus als onze Heer, de Bijbelse geschriften en de oecumenische traditie.
Als gemeente zijn we samen op zoek naar manieren om in de 21e eeuw ons geloof handen en voeten te geven. Daarbij voelen wij ons betrokken op de noden dichtbij en ver weg en staan wij als gelovigen midden in de wereld. Onze gemeente heeft een “breed dak” voor wie wil komen schuilen en we maken deel uit van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN).
Ons kerkgebouw staat aan de Westerbuorren 11 in Boornbergum en is regelmatig open voor wie maar wil om er verstilling en rust te zoeken. In de zomermaanden vindt twee keer een kerkdienst plaats in de kerk van Kortehemmen die sinds 2013 eigendom is van “Stichting Alde Fryske Tsjerken”. Onze gemeenteleden komen uit de dorpen Boornbergum en Kortehemmen, De Wilgen, Smalle Ee en De Veenhoop en de verdere omgeving.
Wij vinden onderlinge ontmoetingen en gesprek belangrijk. Daarom vindt er minstens een keer per maand na de dienst koffiedrinken plaats (op de 1e zondag van de maand waarin onze eigen predikant voorgaat, op de laatste zondag van het kerkelijk jaar, met Pasen, Pinksteren en wanneer we iets te vieren hebben). Aan het begin van het nieuwe seizoen houden wij een gemeentezondag op locatie met lunch en verder programma. Op bid- en dankdag vindt na de korte viering een gemeenteavond plaats waarin naast beleidsvragen ook onderlinge ontmoetingen van groot belang zijn. Op de 1e Kerstdag organiseren wij een kerstmaaltijd in onze kerk voor wie gezelligheid op deze dag zoekt. Op Paasochtend ontbijten wij voor de dienst met elkaar.
Om informatie en soms ook wel en wee uit de gemeente met elkaar te delen, gebruiken wij een app-groep voor gemeenteleden en voor hen die zich betrokken voelen bij onze gemeente.

Gemeentezondag 2024

Cantorij